aterrem a Lima

Hem tornat! De nou hem fet la motxilla i, després de tres anys, hem tornat a creuar el "charco". Aquesta vegada el destí és el bressol de l'imperi Inca i de la llengua Quítxua. Estem a Perú!
Ens espera un mes i mig d'una barreja de feina i vacances. Venim a visitar diferents projectes de PROIDE per tal de fer seguiments i avaluacions, alhora que tracem línies estratègiques de cooperació pels propers anys. Ara bé, pel que podem entreveure amb algunes converses d'aquests dos dies que portem a terres peruanes, fer feina serà la millor manera que tindrem de fer vacances i poder conèixer el país i les seves característiques essencials. La línia entre feina i vacances, serà doncs una línia massa fina i poc definida.

Després d'un viatge molt i molt pesat, amb feixugues escales i controls de seguretat a Miami, arribem de matinada a Lima on ens espera en Percy i ens porta a casa dels germans de La Salle a Lima. No té preu arribar a una capital llatinoamericana amb el ko's que això suposa i que et vinguin a buscar; més i tot si són les 5:45 del matí i si quan arribes a la casa, t'esperen amb un bon esmorzar i un llit per dormir.

Després d'una mica de descans i una llarga sobretaula, anem a tafanejar una mica la capital i anem a treure el cap pel barri "chic" de Miraflores. Només havíem vist la capital des del cotxe que ens va venir a buscar, però al arribar a Miraflores, confirmem les advertències fetes de "Ya verán que Miraflores es otra Lima". Centres comercials amb marques internacionals, hotels de luxe, cotxes potents i "blanquitos" passejant. Passem mitja tarda voltant per allí i tornem a seguir recuperant-nos del jet-lag que encara arrosseguem.

Avui ja ens hem aixecat amb el ritme corporal més normalitzat i hem continuat amb llargues sobretaules en relació a la feina que ens espera, a la gent que coneixerem i els projectes presents i futurs que es porten a terme al país. Una de les agradables sorpreses ha estat conèixer la Lucía de PROYDE i poder compartir inquietuds de la feina que ella i nosaltres duem a terme des de Madrid i Barcelona, que hem vingut aquí a Perú a complementar. Converses típiques sobre ONG's, projectes, coordinacions i tot un seguit de tòpics que esperem que a base de repetir-los, vagin millorant.

A la tarda hem anat a conèixer el centre històric de Lima, en plena preparació de les "Fiestas Patrias". Ens sorprèn agradablement el centre de Lima, una capital amb 10 milions d'habitants en plena expansió econòmica, immobiliària i creditícia, cosa que ens expliquen amb orgull, mentre que a nosaltres ens posa els pèls de punta, ja que per desgràcia sabem el final d'aquestes bombolles de totxo i d'especulació bancària.

Un bon dinar de menú casolà, ens reconcilia amb l'arròs, el ceviche i els frijoles que tant tornarem a menjar durant aquests casi dos mesos. Per acabar la tarda, un cafè "pasado" com aquí li diuen al cafè llarg llarg i un darrer passeig per la plaça Major i els edificis monumentals de la zona.

Demà un avió ens porta a Cuzco i seguidament a Urubamba per començar una setmana de feina on somniarem nous projectes i coneixerem la feina de l'Institut Pedagògic i Tecnològic i tantes i tantes coses que segur aniran sortint sobre la marxa, pel que hem pogut intuir a les sobretaules d'aquests dos primers dies.